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COMPORTAMENTO DO CONSUMIDOR E AS DECISÕES FINANCEIRAS: ESTUDO APLICADO AOS DOCENTES DE UMA INSTITUIÇÃO DE ENSINO SUPERIOR DE FREDERICO WESTPHALEN - RS

CONSUMER BEHAVIOR AND FINANCIAL DECISIONS: STUDY APPLIED TO TEACHERS OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION OF FREDERICO WESTPHALEN - RS
Leandro Bisello, Leonardo Bisello , Tamara Silvana Menuzzi Diverio, Camila Freitas Sant´Ana

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RESUMO: Este estudo teve como objetivo analisar o comportamento e as decisões financeiras dos docentes da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – URI – Campus de Frederico Westphalen, buscando identificar as variáveis que influenciam o processo de decisão de compra. Para tanto, a pesquisa caracterizou-se como pesquisa descritiva, bibliográfica, de levantamento e quantitativa. A amostra da pesquisa compreendeu 92 docentes da universidade que retornaram os questionários. A análise dos dados estabeleceu-se por meio de estatísticas descritivas de média ponderada e porcentagens. Os resultados da pesquisa permitem concluir que o nível de escolaridade dos entrevistados reflete nas questões relacionadas ao controle e segurança no gerenciamento das finanças pessoais, resultado que destaca que o grau de instrução favorece a tomada de boas decisões de consumo e investimento.
ABSTRACT: Financial knowledge can be a decisive differential for a better personal financial control. A research on financial education is a study that seeks to identify the level of financial education among respondents and how this can influence their decisions in the personal financial field. The present work had as general objective to study the behavior and financial decisions of the teachers of the Integrated Regional University of Alto Uruguay and of the Missions - URI - Campus of Frederico Westphalen, seeking to identify the variables that influence the purchase decision process. The research was characterized as descriptive, survey and quantitative research. Data collection was performed through the application of an online questionnaire composed of 35 objective questions made available through the Survey Monkey survey system, which was sent to the URI-FW faculty e-mail. The research sample comprised 92 university teachers who returned the questionnaires. The analysis of the data was established through descriptive statistics of weighted average and percentages. The results of the research allow us to conclude that the level of schooling of the interviewees reflects on the issues related to control and security in the management of personal finances, a result that emphasizes that the degree of education favors the making of good decisions of consumption and investment.
PALAVRAS-CHAVE: Comportamento do consumidor; Decisão financeira; Educação financeira; Consumo; Investimentos
KEYWORDS: Consumer behavior; Financial decision; Financial education; Consumption; Investments

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Faculdades FACET - Revista Gestão e Conhecimento | volume 11 - número 1
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